Références
Paul BOOTH, Digital Fandom. New Media Studies, Peter Lang publishing, 2010
Mélanie BOURDAA,« Taking a break from all your worries. Battlestar Galactica et les nouvelles pratiques télévisuelles des fans », Questions de Communication, n°22, 2012, pp. 235-250.
Melissa M. BROUGH et Sangita SHRESTHOVA, "Fandom Meets Activism: Rethinking Civic and Political Participation”, Transformative Works and Cultures, no. 10, 2012. (consulté le 16 juillet 2012).
Dominique CARDON, Fabien GRANJON, Médiactivistes, Les presses de Sciences Po, 2010.
Clément COMBES, « La consommation des séries à l’épreuve d’Internet. Entre pratique individuelle et activité collective », Réseaux, n°29, 2011, pp.137-164.
Henry JENKINS, Convergence Culture. Where old and new media collide, NYU Press, 2006.
Henry JENKINS, « La “filk” et la construction sociale de la communauté des fans de science-fiction », Cultural Studies Anthologie, Armand Colin, 2008, pp. 212-222.
Henry JENKINS, « “Cultural Acupuncture”: Fan Activism and the Harry Potter Alliance », Transformative Works and Cultures, no. 10, 2012.
Henry JENKINS et al. (2013), Spreadable Media : creating value and meaning in a networked culture, NYU Press, 2013.
Pierre LEVY, L’intelligence collective. Pour une anthropologie du cyberespace, La Découverte, 1994.
David PEYRON, La culture Geek, FYP éditions, 2013.
Sharon Marie ROSS, Beyond the box. Television and the Internet, Blackwell, 2008.
Hector POSTIGO, « Video Game appropriation through modifications : attitudes concerning intellectual properties among fans and modders », Convergence : The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 14 :1, 2008.
Christina SAVAGE, « Chuck vs. The ratings : Savvy fans and ‘save our show’ campaigns », Transformative Works and Cultures, n°15, 2014.
--
Crédits photos :
The Hunger Games : Catching Fire. Choo Yut Shing /
Flickr
Logo.
The Harry Potter Alliance
Logo.
Oddsinourfavor
Hunger Games Mall Tour. The Conmunity - Pop Culture Geek /
Flickr